Wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | ochrona środowiska |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Referat Gospodarki Komunalnej |
Wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów nie składa się, jeśli obwody pni drzew na wysokości 5 cm nie przekraczają:
- 80 cm- w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm- w przypadku pozostałych gatunków drzew, a powierzchnia krzewu lub krzewów rosnących w skupisku nie przekracza 25m2.
W przypadku drzew, które przekraczają wymiary podane powyżej, nieruchomość należy do osób fizycznych, a usunięcie drzew nie jest związane z działalnością gospodarczą- właściciel nieruchomości (za zgodą wszystkich współwłaścicieli) powinien dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu (formularz wniosku nie jest wymagany, ale wniosek musi zawierać wszystkie dane określone w art. 83 b ust. 1 ustawy o ochronie przyrody);
- Oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa;
- Rysunek, mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki w przypadku inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
- Zgoda właściciela (wszystkich współwłaścicieli) – w przypadku wniosku złożonego przez posiadacza nieruchomości.
Wyjątki: spółdzielnia mieszkaniowa, wspólnota mieszkaniowa, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, zarządca nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, użytkownik wieczysty oraz posiadacz nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym- zgoda właściciela nie jest wymagana; - Oświadczenie spółdzielni mieszkaniowej lub zarządu wspólnoty mieszkaniowej o udostępnieniu informacji, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu;
W przypadku spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej :
- spółdzielnia mieszkaniowa udostępnia informację członkom spółdzielni, właścicielom budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni, oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali,
- zarząd wspólnoty mieszkaniowej udostępnia informację członkom wspólnoty.
Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. - Oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 kodeksu cywilnego. Oświadczenie składane jest po rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;
- Projekt planu nasadzeń zastępczych drzew lub krzewów, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska- wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
- Projekt planu przesadzenia drzewa lub krzewu wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację o liczbie, gatunku oraz odmianie drzew i krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000 w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
- Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1,3,7,8,12,13 i 15 ustawy o ochronie przyrody jeżeli zostało wydane.
Termin i sposób załatwiania sprawy:
Wydawana jest decyzja administracyjna w terminie do 30 dni lub do 60 dni w sprawie szczególnie skomplikowanej.
Opłata administracyjna:
Opłata administracyjna za wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów jest wnoszona na rachunek bankowy Urzędu Miasta Pruszcz Gdański prowadzony przez Bank Spółdzielczy w Pruszczu Gdańskim o numerze 78 8335 0003 0121 1827 2000 0004. Opłatę nalicza się, gdy usunięcie drzew jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jej wysokość jest zależna od gatunku i obwodu pnia i wyliczana jest na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów
Opłata skarbowa:
Od udzielonego pełnomocnictwa należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł, w kasie w siedzibie UM Pruszcz Gdański ul. Grunwaldzka 20 lub przelewem na rachunek bankowy Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański nr 94 8335 0003 0121 1827 2000 0007 Bank Spółdzielczy w Pruszczu Gdańskim. Oryginał dowodu zapłaty albo jego uwierzytelnioną kopię należy dołączyć do akt sprawy.
Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej.
Miejsce złożenia dokumentów:
- Osobiście lub listownie w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański, ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański.
- Drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP (sprawy ogólne>pismo do urzędu).